Strona internetowa – na jakie pytania powinna odpowiadać użytkownikowi?
Zastanawiasz się, jak powinna wyglądać Twoja strona internetowa, a dokładnie – strona główna? Masz mnóstwo informacji dotyczących oferty, ale nie wiesz, jak je uporządkować na stronie i które ostatecznie powinny się na niej znaleźć? Nie ma w tym niczego zaskakującego. Przeglądając dobrze wykonane witryny, można nabrać przekonania, że odpowiednia prezentacja treści jest prosta. Niestety wcale tak nie jest. Aby tekst na stronie głównej można było skanować wzrokiem, a nie czytać, a także by przyciągnął on odbiorcę, trzeba najpierw napracować się nad uchwyceniem istoty przekazu i zrozumieniem użytkownika. Zapoznaj się z poniższym artykułem, poznaj pytania, na które powinna odpowiadać witryna i ułatw sobie w ten sposób tworzenie treści.
O co klient pyta, odwiedzając stronę internetową?
Co to jest?
Treści w internecie nikt nie przyswaja tak jak tekstów opublikowanych w papierowej książce. Dlatego ich tworzenie można potraktować jako wyzwanie, które polega na przyciągnięciu i zatrzymaniu uwagi odbiorcy. Klient odwiedzający Twoją stronę powinien niemal od razu poznać odpowiedź na pytanie „co to jest?”, czyli dowiedzieć się, czego dotyczy witryna – czy sprzedajesz na niej świece zapachowe, a może oferujesz kursy online dotyczące projektowania graficznego?
W stworzeniu pierwszych zdań witających nowego użytkownika na stronie może pomóc elevator pitch, czyli mowa windowa. Sprawdza się ona szczególnie w przypadku osób oferujących swoje usługi i budujących markę eksperta. Elevator pitch polega na krótkim przedstawieniu tego, kim się jest oraz komu i w czym się pomaga.
Co tu dają?
Gdy już potencjalny klient wie, co to jest – na przykład sklep online z sukniami wieczorowymi czy strona internetowa gabinetu psychologicznego – może potrzebować rozwinięcia opisu. Oczywiście należy przesadzić z jej objętością, ponieważ pełną ofertę zazwyczaj lepiej przedstawić w odrębnej zakładce. Przy każdej z odpowiedzi na pytanie na stronie głównej trzeba zadbać o spójne połączenie treści i elementów wizualnych. Odbiorca powinien wiedzieć niemal automatycznie, bez zagłębiania się w daną tematykę, czego może się spodziewać na danej stronie – czy zamówi tu włoską pizzę czy może dowie się, jaki zawód najbardziej będzie odpowiadał jego naturalnym predyspozycjom.
Co mogę tu zrobić?
Kolejnym punktem na mapie wędrówki klienta po stronie głównej powinna być odpowiedź na pytanie, co może zrobić na stronie. Odbiorca może na przykład zaznajomić się z artykułami umieszczonymi na blogu (co zwiększy jego zaufanie do marki, jeśli będą one przydatne i merytoryczne), zapisać się do newslettera z darmową wiedzą lub zamówić konsultację dotyczącą projektu wnętrza swojego domu. Odpowiedzi może istnieć kilka i można je kolejno zaprezentować na stronie głównej, poprzedzając odpowiednim CTA (Call to action), czyli wezwaniem do działania, na przykład takim jak: Zapisz się do newslettera i otrzymaj 20% zniżki na pierwsze zakupy!
Dlaczego powinienem być tu, a nie gdzie indziej?
Użytkownik odwiedzający stronę internetową powinien też jak najszybciej dowiedzieć się, dlaczego powinien znajdować się akurat na tej, a nie innej witrynie. Musisz utwierdzić go w przekonaniu, że to tu otrzyma coś niepowtarzalnego lub dokładnie dopasowanego do swoich potrzeb. W tej sekcji przedstaw wyróżniki swoich produktów bądź usług. Możesz też zaprezentować loga znanych firm, które zdecydowały się na współpracę z Tobą, oraz opinie zadowolonych klientów.
Od czego zacząć?
Strona główna raczej nie powinna kończyć się prezentacją opinii. Na dole witryny warto zachęcić użytkownika do podjęcia jakiegoś działania – poznania oferty, kontaktu bądź zapisu do newslettera, dzięki któremu zyskasz możliwość regularnego przypominania o swojej obecności potencjalnemu klientowi.
Jeśli zależy Ci na znalezieniu dobrego wykonawcy stron internetowych w Lublinie lub poza nim, zobacz ofertę agencji IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe. Stosując się do przedstawionego w artykule schematu, na pewno uda Ci się sprawnie zaprojektować przemyślaną pod względem dopasowania do oczekiwań użytkownika stronę główną. Nawet jeżeli klient nie zdecyduje się od razu na wybór Twojej oferty, to dzięki przyjaznemu doświadczeniu podczas pierwszych odwiedzin witryny chętnie powróci na stronę.