Masz problem z indeksacją strony? Poznaj możliwe powody
Jeśli Twoja strona internetowa nie zostanie zaindeksowana, użytkownicy nie znajdą jej w wynikach wyszukiwania. Tak jak w przypadku wszystkich innych kwestii dotyczących pozycjonowania tak samo w związku z indeksacją mogą wystąpić problemy. Czym jest indeksowanie stron i jakie mogą być przyczyny niezaindeksowania witryny? Zobacz, zapoznając się z artykułem.
Indeksacja strony – czym jest?
Indeksowanie strony internetowej polega na systematycznej analizie plików w formatach HTML i PDF przez specjalnie zaprogramowane narzędzia. Roboty wyszukiwarki gromadzą informacje odnośnie do fraz kluczowych, grafik i powiązanych z analizowaną stroną linków. Po zakończeniu skanowania witryna trafia do zbioru adresów dostępnych w wyszukiwarce. Dzięki temu może pojawić się w rezultatach wyszukiwania po wpisaniu fraz, na które jest pozycjonowana.
Przyczyny problemów z indeksacją strony
Zdarza się, że strona nie zostanie zaindeksowana. Powodów takiego stanu rzeczy może być bardzo wiele. Ponadto mogą one dotyczyć zarówno technicznych aspektów, jak i odnoszących się do jakości treści. Jakie są najczęstsze problemy z indeksacją witryny? Choćby takie jak:
- Błędy serwera – błędy serwera, takie jak kody zaczynające się od cyfry 5, są w stanie uniemożliwić botom dostęp do Twojej strony, a co się z tym łączy – nie pozwolić na jej indeksację. Do tego typu problemów należą: 500 internal server error, 501 not implemented error, 502 bad gateway error, 503 service unavailable error.
- Blokada przez plik robots.txt – plik robots.txt reguluje dostęp botów Google do różnych części witryny. Jego niewłaściwe ustawienia mogą przyczynić się do zablokowania indeksacji.
- Błędne przekierowania – niepoprawne przekierowania, takie jak pętle przekierowań, potrafią uniemożliwić botom Google indeksowanie stron. Aby uniknąć tego typu problemu, ostrożnie zarządzaj przekierowaniami.
- Atrybut „noindex” – jeśli niewłaściwie użyjesz atrybutu „noindex”, spowodujesz, że Google zignoruje daną stronę i nie będzie jej indeksować.
- Niewystarczający crawl budget – zbyt duża liczba stron w serwisie może przekroczyć crawl budget, a to uniemożliwi botom Google indeksowanie wszystkich stron we właściwym tempie. W identyfikacji witryn wymagających optymalizacji bądź usunięcia pomoże audyt serwisu.
Jeśli chcesz rozpoznać i rozwiązać problemy odnoszące się do indeksacji strony, regularnie monitoruj wyniki indeksowania. W przypadku gdy nie potrafisz poradzić sobie z technicznymi aspektami braku indeksacji serwisu, koniecznie skonsultuj się ze specjalistami SEO.
Jak sprawdzić, czy strona została zaindeksowana? Narzędzia
W jaki sposób sprawdzić, czy podstrony serwisu zostały poprawnie zaindeksowane i są widoczne dla użytkowników w wynikach wyszukiwania? Najprostsza metoda to wpisanie w polu wyszukiwarki „site:[twojadomena]”. W ten sposób otrzymasz rezultaty wyszukiwania zawierające wszystkie zaindeksowane do tej pory podstrony swojej domeny.
Poza takim ręcznym sprawdzeniem warto skorzystać z możliwości, jakie oferują narzędzia SEO takie jak na przykład Ahrefs i Semrush. Ahrefs nie tylko pozwoli Ci sprawdzić, czy wszystkie podstrony istniejące w ramach Twojej domeny zostały zaindeksowane, lecz także umożliwi:
- wykrycie problemów z indeksacją,
- analizę profilu linków zwrotnych,
- zbadanie fraz kluczowych i treści konkurencji,
- monitoring pozycji witryny i jej podstron.
Semrush podobnie jak Ahrefs proponuje funkcje przydatne podczas działań SEO. Pozwala zidentyfikować słowa kluczowe, a także przeanalizować profil linków i monitorować obecność marki w mediach społecznościowych.
Interesuje Cię pozycjonowanie w Lublinie czy innej miejscowości, dzięki któremu nie będziesz martwić się o indeksację swojej strony internetowej i jej wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania? Zapoznaj się więc na przykład z propozycją agencji marketingowej IBIF.PL: https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.